Online köp
MidMadeAllmänna villkor

Allmänna villkor

Välkommen till våra allmänna villkor. Vi är glada att du är här. Det här är kanske inte det mest spännande dokument som du någonsin kommer att läsa, men det är viktigt att fastställa vad du kan förvänta dig av oss, och vad vi förväntar oss av dig.

Innehåll

§1. Allmänt
§2. Beställning
§3. Priser och avgifter
§4. Produkter och sortiment
§5. Betalning
§6. Fullgörande
§7. Leverans
§8. Ångerrätt och återköp
§9. Reklamation och garanti
§10. Returer
§11. Förbehåll
§12. Ansvarsbefrielse
§13. Personuppgifter och sekretess
§14. Övrigt

§1. Allmänt

Dessa köpvillkor (”Avtalet” nedan) är anpassade för försäljning på Internet (distanshandel). MidMade AB (Organisationsnummer: 556758-9469) är den säljande parten. Den säljande parten benämns som ”MidMade” i detta avtal. Den köpande parten benämns som ”Kunden” i detta avtal. Villkoren i Avtalet är anpassade för försäljning till privatpersoner som fyllt 18 år och till näringsidkare med hemvist i Sverige och vid försäljning av varor (”produkter” nedan). Hos oss kan du som kund enkelt göra en beställning på https://midmade.se (”Webbplatsen” nedan) eller via e-post.

Bestämmelserna i detta avtal är ej tillämpliga för avtal om köp som ingåtts före den 13:e juni 2014. För att öka tydligheten finns en datummärkning i sidhuvudet. Om villkoren i Avtalet har ändrats anges även ett slutdatum. Om slutdatum anges gäller Avtalet till och med kl. 00:00 det datum som Avtalet upphört att gälla. Du som kund får möjlighet att acceptera dessa villkor i samband med din beställning.

Villkor eller delar därav i detta Avtal som avviker från tvingande lagstiftning är utan verkan i den mån avvikelsen inte är till förmån för kunden. Denna bestämmelse gäller endast om kunden är privatperson och att köpet avser privat konsumtion.

§2. Beställning

Hos midmade.se beställer du produkter enkelt och bekvämt. Vi erbjuder säkra betalningsalternativ och trygga leveranser. MidMade tar emot din beställning när du klickar på knappen ”Gör Beställning” i kassan (steg 1 av 1). Genom att klicka på knappen ”Gör Beställning” accepterar du som kund även betalningsansvar för din beställning. När midmade.se har mottagit din beställning får du e-postmeddelandet ”Orderbekräftelse” till den e-postadress som du angav när du beställde. Midmade.se erbjuder även kunder att göra beställning via e-post till: info@midmade.se.

När vi skickar e-postmeddelandet ”Orderbekräftelse” till dig sluts även detta Avtal. Om det skulle vara omöjligt för oss på MidMade att leverera din beställning kommer vi kontakta dig omgående. Skulle detta inträffa kommer vi att erbjuda dig en ny lösning förutsatt att det är möjligt. När du accepterar vårt förslag på ny lösning sluts detta Avtal.
Om du skulle beställa en eller flera produkter med leveransstatus ”Begär offert” kommer MidMade skicka en offert till dig, om du accepterar offerten utan ändringar sluts detta Avtal. Om du önskar ändra offertens innehåll eller specifikation sluts detta Avtal om MidMade accepterar dina förslag på ändringar (ny beställning).

§3. Priser och avgifter

Priser anges i svenska kronor (SEK). Moms för momspliktiga produkter debiteras med 25%. Avgifter för frakt kan tillkomma vid varje beställning, se §7. Leverans i Avtalet för mer information.

Avgift för outhämtad försändelse
Om du som kund inte skulle hämta ut din beställning på det sätt som avtalats debiterar vi en avgift om 300 kronor inklusive moms. Avgiften är nödvändig för att vi ska kunna täcka frakt- och hanteringskostnader som uppkommer. Notera att om du inte tar emot eller hämta ut en försändelse räknas det inte som att du har meddelat att du ångrat ditt köp. För mer information se §8. Ångerrätt och återköp nedan.

Erbjudanden
Erbjudanden och kampanjer som marknadsförs på webbplatsen gäller så långt lagret räcker om inga andra villkor redovisas i anslutning till erbjudandet.

§4. Produkter och sortiment

De flesta produkter som erbjuds på webbplatsen är anpassade för bruk på den svenska marknaden. Det innebär bland annat att produkterna uppfyller svenska miljökrav och säkerhetsföreskrifter. Normalt medföljer bruksanvisning på svenska om det krävs för produktens användande. Eventuella tekniska specifikationer, särskilda krav på tillbehörsutrustning samt information om begränsningar och plomberingar framgår på respektive produktsida i den mån det är skäligt eller följer av lag.

Färgåtergivning på produktbilder
De produktbilder som visas på webbplatsen skall återge produktens färg och övriga egenskaper på ett så verklighetstroget sätt som möjligt. Eftersom färgåtergivning kan variera beroende vilken typ av bildskärm du som kund använder kan vi inte garantera att produkternas färger exakt återspeglar de färger du upplever på din bildskärm.

§5. Betalning

Fakturabetalning
MidMade erbjuder kunder att betala mot faktura. Vid betalning mot faktura kommer kundens uppgifter lagras och hanteras i syfte att utföra kundanalys, identifikation, kreditkontroll.

Kortbetalning med Klarna
Midmade.se erbjuder kortbetalning via vår betalningspartner Klarna som är auktoriserad med PCI DSS certifiering. Dina kortuppgifter överförs och lagras säkert i krypterad form. Kortet debiteras när du som kund genomfört din beställning, kortbetalning är möjlig med följande korttyper:
– VISA
– VISA Electron
– MasterCard
– American Express (Amex)
– Diners Club
– Maestro

Klarna Checkout
För privatpersoner erbjuder vi Klarna Checkout. I denna betallösning kan du välja att betala via faktura, direktbetalning eller med kort.
Vi använder Klarna som leverantör av vår kassa. Detta innebär att vi kan komma att dela dina personuppgifter såsom kontaktuppgifter och orderinformation med Klarna när kassan laddas, för att Klarna ska kunna hantera ditt köp. Dina personuppgifter som delas behandlas enligt Klarnas egen dataskyddsinformation.

§6. Fullgörande

Midmade påbörjar fullgörande av detta avtal när du som kund får e-post meddelandet ”Orderbekräftelse”. MidMade har fullgjort sin del av detta avtal när du fått fullständig leverans av beställda produkter i din besittning. Du som kund har fullgjort din del av detta avtal när du erlagt fullgod betalning och mottagit leverans av beställda produkter på det sätt som avtalats.

§7. Leverans

Produkter levereras direkt till den adress du uppgivit vid beställning, alternativt via ombud i samarbete med våra logistikpartners. MidMade skickar beställningar under helgfria vardagar.

Lagerstatusen anges i form av en uppskattad leveranstid till dig som kund. Generella leveranstider anges nedan, total uppskattad leveranstid redovisas även i kassan. Om beställningen omfattar produkter med olika leveransstatus blir leveranstiden den samma som för den produkt som har längst leveransstatus.

Fraktkostnad
En fraktkostnad tillkommer vid varje beställning och framgår i kassan.

Leveranstid
Om de leveranstider som anges nedan inte är tillämpliga för ett köp och om en leveranstid inte särskilt avtalats utanför detta avtal förbinder sig MidMade att fullgöra leverans utan onödigt dröjsmål, dock senast inom 30 dagar från avtalets ingående. I det fall kunden ska betala i förskott förbehåller sig MidMade rätten att invänta betalning innan leverans påbörjas.

Leveransförsening
Om kunden ingått detta avtal i egenskap av privatperson har kunden alltid rätt att häva avtalet utan kostnad om leveransförseningen är av väsentlig betydelse eller om MidMade inte kan tillgodose en leveranstid som är avgörande för att kunden ska ingå avtalet och kunden har meddelat detta innan avtalets ingående. I det fall köpet avsett en produkt som ska anpassas, tillverkas eller särskilt anskaffas efter kundens önskemål och MidMade inte kan återta produkten utan väsentlig förlust har kunden endast rätt att häva köpet om syftet med köpet är väsentligen förfelat genom dröjsmålet och MidMade insåg eller borde ha insett detta.

Transportrisk
Vid transport från MidMade till dig står du för transportrisken. Om du ingått detta avtal i egenskap av privatperson står dock alltid MidMade för transportrisken under transporten till dig. Upptäcker du en transportskada på din leverans, bör du vägra att ta emot varorna, eller underskriva fraktbrevet med en notering om, att din vara är skadad vid mottagandet. Om detta inte blir gjort, bortfaller alla garantier vid fraktskador. MidMade kan heller inte hållas ansvariga för varor som köparen har bett oss om att ställa utanför, alltså utan kvittering för mottagandet.
Kontrollera alltid godset så att rätt antal kolli mottagits och om det finns synliga skador på emballage/gods.

Om du upptäcker en avvikelse
Gör chauffören uppmärksam på avvikelsen i samband med mottagandet samt be om att få notera skadan på fraktsedel, kvittenslista eller via elektronisk kvittens. Vid dold skada ska denna anmälas skriftligen inom 7 dagar. (dold skada = skada som inte var synlig på emballaget vid mottagandet utan upptäcktes vid uppackning).
Spara och fotografera skadat gods och emballage. Godset får inte returneras, kasseras eller repareras innan ansvarig reklamationshandläggare gett klartecken.

§8. Ångerrätt och återköp

Ångerrätt
Kunder som ingår detta avtal i egenskap av privatperson har rätt att frånträda avtalet i enlighet med lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler. Ångerrätten är ej tillämplig för kunder som ingått detta avtal i egenskap av näringsidkare. Ångerrätten gäller i 14 dagar (ångerfristen), tiden räknas från den dag då du som kund har mottagit leverans. Ångerrätten ger kunden rätt att undersöka varorna och återsända dem i det fall kunden ångrar sitt köp. När kunden ångrat sitt köp har denne rätt att återfå vad denne har betalt under förutsättning att kunden inte har använt produkterna i en större omfattning än vad som krävs för att kunna undersöka dem. Vid nyttjande av ångerrätten ska kunden meddela MidMade och sedan returnera samtliga produkter som beställningen omfattar till MidMade utan onödigt dröjsmål, dock senast inom 14 dagar. Vid retur skall kunden själv bekosta returfrakten.
När kunden lämnat meddelande om att denne nyttjar sin ångerrätt kommer MidMade att genomföra återbetalning utan onödigt dröjsmål, dock senast inom 14 dagar förutsatt att MidMade mottagit de produkter kunden återsänt alternativt om kunden lämnat bevis för återsändande. Skulle du som kund återlämna färre produkter än vad beställningen omfattar återbetalas endast varuvärdet för de produkter som du återlämnar. Återbetalning sker med samma betalningsmedel som kunden använt i den mån det är tekniskt möjligt. Eventuella värdeminskningsavdrag samt avdrag för frakt om kunden valt annat alternativ än standardfrakt kan komma att göras på återbetalningen.

Värdeminskningsavdrag vid nyttjade av ångerrätt
Om kunden har hanterat produkterna mer än vad som är nödvändigt för att undersöka dessa och hanteringen orsakat att produkterna minskat i värde. Som exempel kan produkternas värde minska genom slitage. I dessa fall är kunden ersättningsskyldig mot MidMade för skälig värdeminskning. En marknadsmässig bedömning av den faktiska värdeminskningen görs av MidMade i varje enskilt fall. Nedan angivna avdragsnivåer utgör endast exempel på de beräkningsgrunder som tillämpas vid uträkningen av värdeminskningen. MidMades bedömning görs alltid utifrån ett helhetsperspektiv.
Nivå 1. – Om produkten uppvisar en mindre förslitning eller försämring, såsom en mindre repa:
10 % i värdeminskningsavdrag.
Nivå 2. -Om produkten uppvisar en märkbar förslitning eller försämring, såsom tydlig repa eller skada:
25 % i värdeminskningsavdrag.
Nivå 3. -Om produkten uppvisar skador på produkten som påverkar produktens funktion:
50 % i värdeminskningsavdrag.
Nivå 4. -Om produkten uppvisar kraftiga skador på produkten och/eller kraftig förslitning eller försämring av produkten:
80 % i värdeminskningsavdrag.
Nivå 5. -Om produkten är i ett sådant skick att den bedöms vara osäljbar eller att en reparation inte är ekonomiskt försvarbar:
100 % i värdeminskningsavdrag.

Skador på produktemballaget
I det fall produktemballaget saknas eller uppvisar sådana skador att det inte kan återanvändas:
20 % i värdeminskningsavdrag.
Om köpet avser en tjänst vars fullgörande påbörjats med kundens medgivande under ångerfristen har MidMade rätt till skälig kompensation med en proportionerlig andel av totalpriset för den del av tjänsten som utförts. MidMade inhämtar alltid kundens medgivande och informerar om när fullgörande påbörjas vid beställning av tjänster som är undantagna från ångerrätten.
Vissa produkter är undantagna från ångerrätten med stöd i lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler:
-Produkter som tillverkats eller ändrats särskilt på kundens begäran eller som på annat sätt fått en särskilt prägel.

Förfarande vid ångerrätt
Använd kontaktuppgifterna nedan för att meddela MidMade om att du önskar ångra köpet. Klicka här för att komma till blanketten på Konsumentverkets webbplats.

Kontaktinformation
MidMade AB
Svetsaregatan 2
576 33 Sävsjö

Org nr.: 556758-9469
Telefon: 0910-214 850

E-post: info@midmade.se

Retur av produkter
Se §10. Returer nedan för information om returförfarande vid retur av produkter.

§9. Reklamation och garanti

Reklamationsrätt
Kund som köpt en produkt i egenskap av privatperson har rätt att reklamera produkten om den är felaktig enligt konsumentköplagen (1990:932) jämte konsumenttjänstlagen (1985:716). Reklamationsrätten täcker ursprungsfel och gäller i 3 år från det att kunden fått produkten i sin besittning. Reklamationsrätten täcker även fel som uppstått under transport av produkten till kunden. (se Reklamation av transportskada nedan). En produkt som avviker från vad som har avtalats mellan kunden och MidMade eller på annat sätt uppvisar fel kan också anses som felaktig. Fel som uppstått på grund av skada som kunden har orsakat räknas inte som ursprungsfel.

Om kunden reklamerar en felaktig produkt efter 6 månader från det att kunden fått produkten i sin besittning har kunden även ansvaret för att påvisa att felet i produkten var ursprungligt. MidMade rekommenderar därför alltid att undersöka produkter när de levereras och påtala eventuella fel så snart som det upptäckts. Vid reklamation av felaktig produkt har du som kund i första hand rätt att få felet avhjälpt, alternativt en felfri produkt. I vissa fall har du även rätt att häva avtalet och återfå vad du betalt. Vid godkänd reklamation skall kunden hållas skadelös för eventuella kostnader som uppstår på grund av reklamationen. Som exempel skall kostnader för att returnera en felaktig produkt ersättas av MidMade. Notera att du som kund i största möjliga mån skall minimera eventuella kostnader som uppstår i det fall en produkt visar sig vara felaktig. Vid reklamation skall vardera part utan onödigt dröjsmål återlämna vad denne tagit emot, i det fall MidMade skall företa omleverans har kunden rätt att behålla den felaktiga produkten i sin besittning tills det att denne mottagit leverans av felfri produkt.

Kontaktuppgifter vid reklamationsärenden
E-post: info@midmade.se.

Reklamationsvillkor för Näringsidkare
Om en produkt avviker från vad som har avtalats mellan kund och MidMade eller på annat sätt uppvisar fel som MidMade ansvarar för har kunden rätt att i första hand få felet avhjälpt och i andra hand produkt utbytt på MidMades bekostnad. Rätt att reklamera fel gäller bara om felet är ursprungligt, MidMades ansvar är begränsat till värdet på den felaktiga produkten. Fel i produkt skall meddelas inom 14 dagar från leverans genom att kontakta MidMade via e-post på info@midmade.se.

Särskilda villkor för näringsidkare
– Eventuell skada eller annan kostnad som orsakats av felaktig produkt ersätts ej av MidMade.
– Kunden skall påvisa att felet är ursprungligt.
– Eventuell montering av produkten får ej ha skett efter det att felet uppmärksammats.
– Produkten får ej ha använts eller på annat sätt brukats av kunden efter det att felet uppmärksammats.
– Originalförpackningen skall sparas och i övrigt hållas i oskadat skick.
Retur vid reklamationsärende
För att returnera felaktiga produkter eller material, vänligen se §10. Returer.

§10. Returer

Vid retur av produkter eller material till MidMade skall produkterna emballeras på sådant sätt att de är skyddade vid transport. MidMade rekommenderar därför att du alltid förpackar produkter på samma sätt och med samma emballage som när produkterna levererades till dig. I det fall du förpackat eller emballerat produkter på undermåligt sätt och produkten tar skada under transporten till MidMade bär du som kund också ansvaret för skadan.

Produkter som tillverkas på specialmått kan inte returneras
Vid återsändande av produkter till MidMade är du ansvarig för att produkterna når MidMade i oskadat skick. MidMade rekommenderar att kunden använder spårbar försändelse vid retur.

Returinstruktioner
Instruktioner om returförfarande finns bipackad i varje försändelse. Skulle dessa saknas ber vi dig kontakta oss.

Återbetalningar
MidMade återbetalar pengarna utan onödigt dröjsmål vid nyttjande av ångerrätten eller om återbetalning har beslutats i ett reklamationsärende.

§11. Förbehåll

Återtagandeförbehåll
Samtliga produkter är behäftade med återtagandeförbehåll tills det att kunden fullgjort sina skyldigheter som följer av detta avtal. Det innebär att äganderätten övergår på kunden i samband med att kunden fullgör sina skyldigheter som följer av avtalet. Kunden har därmed ej rätt att konsumera, nyttja, sälja eller på annat sätt vidta åtgärd innan äganderätten övergått på kunden som förhindrar att produkterna kan återtas av MidMade.

Hävningsförbehåll
MidMade förbehåller sig rätten att häva avtalet i det fall kunden handlat i ond tro på grund av felaktigheter som kunden känt till eller borde ha insett, såsom felaktiga uppgifter om pris eller kvantitet på webbplatsen. I det fall hävningsförbehållet görs gällande har kunden inte rätt till skadestånd eller annan kompensation från MidMade.

Ändringsförbehåll
MidMade förbehåller sig rätten att utan avisering ändra innehållet på webbplatsen, vilket inkluderar, men inte är begränsat till, utbud, priser och kampanjer. Sådan ändring påverkar dock ej redan ingångna avtal mellan MidMade och kund.

Ansvarsförbehåll
MidMade skall anses befriad från alla förpliktelser enligt detta avtal om ansvar annars skulle ha uppstått på grund av händelse som ligger utanför detta avtal, MidMades verksamhet eller vad som annars följer av tvingande lag.

§12. Ansvarsbefrielse

Force Majeure
I händelse av myndighets åtgärd eller underlåtenhet, ny lagstiftning, arbetsrättslig konflikt, krig eller krigsfara, större störning av allmän ordning, sabotage, extrema väderförhållanden, brand, explosion, naturkatastrof, olyckshändelse eller annan omständighet utanför MidMades kontroll och som MidMade inte skäligen kunnat övervinna eller förutse skall MidMade ha rätt att frånträda sina skyldigheter i detta Avtal. Vid sådan händelse skall MidMade ej stå skadeståndsskyldig vid skada som kunden haft.

Externa länkar
MidMade ansvarar ej för eventuella skador och problem med kundens mjuk- eller hårdvara som uppstår på grund av att kunden nyttjat externa länkar som är publicerade på http://midmade.se.

Reservation för prisfluktuationer eller andra handelshinder
Vid prisfluktuationer eller andra handelshinder, såsom brist på nödvändig komponent, där MidMade inte skäligen kan hållas vid sina förpliktelser enligt detta avtal har MidMade rätt att häva avtalet. Vid sådan händelse har kunden inte rätt till skadestånd eller annan kompensation från MidMade.

Reservation för skatte- och avgiftsförändringar
Vid väsentliga skatte- eller avgiftsförändringar, som är av stor betydelse för förutsättningarna för detta avtal, har Stegfabriken.se rätt att häva avtalet. Vid sådan händelse har kunden inte rätt till skadestånd eller annan kompensation från MidMade.
Reservation för leveransförsening utanför MidMades kontroll.
Uppstår det en leveransförsening som beror på händelse utanför MidMades kontroll, skall inte MidMade anses ansvarig för skada som beror på sådan leveransförsening. Vid sådan händelse har kunden inte rätt till skadestånd eller annan kompensation från MidMade såvida inte annat särskilt avtalats mellan MidMade och kunden eller bestämmelse som följer av tvingande lag.

§13. Personuppgifter och sekretess

Uppgifter såsom personuppgifter eller annan uppgift eller del av handling som kunden lämnar till MidMade kommer att lagras och behandlas i digitalt format. MidMade ansvarar för att uppgifterna lagras och behandlas i enighet med personuppgiftslagen. Kundens uppgifter kommer att användas av MidMade för att möjliggöra och säkerställa fullgörande av Avtalet samt i marknadsföringssyfte från bolagets sida.

Personuppgiftsansvarig
MidMade AB
Svetsaregatan 2
576 33 Sävsjö

Kunduppgifter som lagras
– Namn
– Adress
– E-postadress
– Telefonnummer
– Organisationsnummer
– Köphistorik hos MidMade
Uppgifterna kan även komma att lämnas ut till tredje part, och nyttjas i de syften som anges nedan:
– Avtalspartner inom betalningstjänster i syfte att säkerställa fullgörande av avtalet.
– Avtalspartner inom logistik (transportör) i syfte att säkerställa fullgörande av avtalet.

Registerutdrag
Om du som kund ingått detta avtal i egenskap av privatperson har du rätt att en gång per år kostnadsfritt begära ut ett registerutdrag. Ett registerutdrag anger vilken information som finns sparad om dig. Du begär detta genom att skicka en undertecknad begäran till ovanstående postadress. Om de uppgifter vi har om dig är felaktiga, ofullständiga eller missvisande, korrigerar vi såklart dessa.

§14. Övrigt

Polisanmälan
MidMade polisanmäler rutinmässigt alla bedrägerier, bedrägeriförsök samt misskynnesbeställningar.

Diskrepans mellan olika publikationer
Om det föreligger skillnader mellan uppgifter på webbplatsen och andra publikationer skall de uppgifter som anges på webbplatsen ha företräde. Detta gäller dock ej uppgifter som är uppenbart felaktiga eller missvisande vid en jämförelse mellan de olika publikationerna.

Immaterialrätt, logotyper och varumärken
Allt material som publiceras på webbplatsen, inklusive programvara, logotyper, ljudfiler, varumärken samt text & bild är immaterialrättsligt skyddat. Skyddet innebär att materialet inte får användas utan rättighetsinnehavarens tillåtelse, materialet får inte heller kopieras eller på annat sätt överföras till tredje part utan MidMades uttryckliga tillstånd. Eventuella överträdelser beivras.

Informationens syfte
All information på webbplatsen, oavsett format, publiceras uteslutande i informativt syfte för att besökare skall kunna använda sig av webbplatsen. MidMade ansvarar således ej för de följder eller skador som kan uppstå om denna information används i något annat syfte än det ovan angivna.

Cookies
Cookies, ”kakor”, är små filer som sparas ner på besökarens dator när denne besöker en hemsida. På webbplatsen används följande typer av cookiefiler:
Session cookies: ”Sessionskakor” sparas bara temporärt på besökarens dator för att denna ska kunna använda på hemsidan problemfritt. När besökaren stänger ner sin webbläsare raderas också sparande session cookies.
Persistent cookies: ”Permanenta kakor” sparas på besökarens dator och är bestående. Persistent cookies används bland annat för att identifiera en återkommande besökare och ibland även som underlag till statistikprogram.
Opt-in: På webbplatsen har du som besökare alltid rätten att så fort som du besöker vår hemsida välja om du vill att cookies ska kunna sparas ner på din dator. Väljer du att inte tacka ja till detta, kommer inga permanenta kakor att lagras på din dator, men detta kan leda till att vår hemsida inte fungerar optimalt när du besöker den.

Tvist
Vid eventuell tvist skall talan väckas vid Malmös Tingrätt om kunden är näringsidkare eller annan juridisk person. Om kunden är privatperson och ingått detta avtal för privat konsumtion skall tvist prövas vid den domstol som följer av tvingande lagstiftning. I det fall ett ärende prövas i Allmänna reklamationsnämnden kommer MidMade följa nämndens beslut.

E-avtalet Köpvillkor – Versionsnummer: 2025.1